fredag 25. september 2009

Nytt på Android-fronten

icon_android_development-krishinc_com

Foto: krish inc.

Etter å ha tilbragt noen fornøyde måneder i Android-universet, er gleden stor over å oppdage at plattformen utvikles videre. Jeg oppdaget at det var kommet en oppdatering til operativsystemet HTC Sense, og da måtte jeg jo finne ut om denne oppdateringen også kunne installeres på min Magic.

Problemet var følgende: Magic leveres ikke med Sense. HTC lanserer dermed ikke oppdateringer til Magic-telefoner som kjører Sense, kun til Hero-telefoner. Mens en eier av en Hero i all enkelhet skal kunne laste ned oppdateringen, koble telefonen sin til PCen, kjøre oppdateringsprogrammet og – voila, kunne ikke jeg gjøre det samme. Jeg måtte derfor finne en frigitt versjon, ikke bare av oppdateringen, men av hele Sense-systemet med oppdateringen inkludert.

Jeg fant myHero 1.1.2. Denne versjonen av Sense inneholder alle de forbedringer som følger av HTCs oppdatering for Hero-kunder. Installasjonen gikk smertefritt. Var det verdt det? Ja.

Blant annet fordi myHero 1.1.2 innebærer:

  • mye raskere grensesnitt (og da mener jeg mye raskere).
  • penere grensesnitt (mest fancy-spancy, men pent likevel).
  • kamerafiks (fatal1ty Hero ROM ville bare ta bilder med telefonen horisontalt).
  • touch-to-focus (i kameramodus kan du flytte fokus dit du ønsker).

Jeg kunne sikkert nevnt mer banebrytende forbedringer, men jeg har ennå ikke rukket å prøve ut myHero skikkelig. Det kan forresten nevnes at oppdateringen gjør at du kan få danske menyer, men fortsatt ikke norske.

Avslutningsvis, for de ekstra spesielt interesserte, fant jeg også ut at det er kommet en build av plattformen Android 1.5, populært kalt Cupcake. Den nye versjonen heter ikke overraskende Android 1.6, og har fått klengenavnet Donut. Interessant linje disse utviklerne har lagt seg på.. Den nye versjonen bringer visstnok med seg en (etterlengtet) oppgradering av Market.

Jeg har selv ikke installert Donut på min egen telefon og har heller ikke tenkt å gjøre det med det første. Hovedbegrunnelsen er fordi en oppgradering kan skape problemer i forhold til applikasjoner som ikke er laget for å kjøre på fremtidige versjoner av 1.5-plattformen.

Jeg gir utviklerne litt mer tid, så får vi se.

donut

2 kommentarer:

Margrethe sa...

*lystpådonut*

Jeg kommer hjem 22.12 klokken 15.30. Jeg forventer flagg og banner.

Anonym sa...

veldig interessant, takk