tirsdag 2. februar 2010

HTC Sense har kommet til Magic

magic_and_sense_wwwhandheldnowcom

Foto: HandheldNow.com

Da jeg snuste på Magic og Hero på sensommeren i fjor, var det to ting jeg endte opp med å veie opp mot hverandre.

For det første: Magic var en god tusenlapp billigere enn Hero. Dette var helt klart et argument av betydning, ettersom begge telefonene i utgangspunktet var relativt dyre.

For det andre: Magic ble levert med standard Cupcake, mens Hero ble levert med Sense; HTCs egen “final touch” og hovedgrunnen til at jeg i det hele tatt vurderte Hero som min neste telefon.

Valget falt som kjent på Magic. Mye på grunn av pris og leveringstid, men også fordi HTC lovet å lansere en Sense-oppdatering til Magic i løpet av oktober i fjor. Dermed forsvant det sterkeste argumentet for å kjøpe Hero ned i avløpet.

Oktober kom og gikk. Det samme gjorde november og desember. Først i slutten av januar kom den etterlengtede, offisielle oppdateringen. Men var den verdt å vente på?

Jeg har ikke ventet. Takket være XDA har jeg hatt Sense på telefonen min siden september. Spørsmålet for meg ble dermed om HTCs oppdatering byr på noe så revolusjonerende at det er bryet verdt å installere den. Basert på hva jeg har snappet opp av tilbakemeldinger (blant annet hos amobil.no), er svaret nei.

Med HTCs offisielle utgave kan du angivelig få norske menyer. Flott for dem som ønsker det. Du får imidlertid ikke en oppdatering til Android 2.0 eller 2.1 med på lasset – faktisk ikke engang 1.6. I stedet ligger Sense fortsatt og koser seg oppå gode, gamle 1.5. Dette er kanskje like greit, i og med at det nok forenkler installasjonen betraktelig. Likevel er nok jeg bare en av mange som hadde håpet på å ta i bruk siste versjon av Android etterhvert.

For øvrig tyder tilbakemeldingene på at Sense-opplevelsen er akkurat den samme som Hero-brukere (og jeg) lenge har hatt. Ikke mer, ikke mindre.

Konklusjonen for min del er at den offisielle oppdateringen ikke finner veien til min telefon helt enda. Det er flott at HTC til slutt holder det de lover, men etter så lang ventetid hadde jeg håpet at man ville bringe brukeren et steg videre – ikke bare “à jour”.

  • Den offisielle oppdateringen finner du her.

Ingen kommentarer: